Skip to main content

Komunikat bezpieczeństwa

10-12-2021

Oszuści dzwonią z numerów podszywających się pod numer Banku

Jak przebiega oszustwo?

Oszust podający się za  pracownika banku, twierdzi, że Państwa konto zostało przejęte przez hakera. Aby zapobiec wyprowadzeniu pieniędzy z rachunku, oszust prosi o zainstalowanie na komputerze lub telefonie komórkowym oprogramowania / aplikacji (np. Quicksuport od TeamViewer lub Anydesk), ), pod pretekstem usprawnienia komunikacji z bankiem lub usunięcia wirusa lub zapobierzenia kradzieży. Jeśli zainstalujesz oprogramowanie / aplikację, oszust przejmie kontrolę nad Twoim urządzeniem. Sprytnie pozyska od Ciebie dalsze dane, np.: login, hasło, kod z SMS-a autoryzacyjnego. W efekcie wyczyści Twoje konto ze wszystkich pieniędzy!

Dlaczego gdy dzwonią oszuści, widać numer Banku?

Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu - w tym telefon banku. Nie jest to związane z jakimkolwiek przełamaniem naszych systemów bezpieczeństwa.

Jesteś ofiarą oszustwa?

Koniecznie skontaktuj się z numerem telefonu 34/ 313-78-12. UWAGA: Wybierz numer samodzielnie. Dodatkowo możesz samodzielnie zablokować dostęp do bankowości elektronicznej podając 3-krotnie błędne hasło dostępu podczas logowania.

Jeśli Bank rzeczywiście wykryje próbę włamania na Twoje konto otrzymasz od Banku jedynie informacje, iż  twój login został zablokowany oraz zostaniesz poproszony o zgłoszenie się do placówki Banku celem odebrania dalszych instrukcji dotyczących postępowania w takiej sytuacji.

Jak się bronić?

Pracownicy banku nigdy nie będą zachęcali Cię do instalowania dodatkowego oprogramowania. Nigdy również nie poproszą Cię o podanie loginu i hasła do bankowości elektronicznej. Jeżeli masz wątpliwości co do autentyczności osoby dzwoniącej, rozłącz się i zadzwoń samodzielnie na numer Banku. W ten sposób zagwarantujesz sobie, że dodzwonisz się do prawdziwego pracownika Banku.

W tej sytuacji stosuj się do tych zasad bezpieczeństwa:

  • Nigdy nie podawaj przez telefon loginu i hasła do bankowości elektronicznej.
  • Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych.
  • Pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych. SMS-y służą do potwierdzania przelewów czy dodawania nowych zaufanych urządzeń w Twojej bankowości elektronicznej. Dokładnie czytaj treść otrzymywanych od nas SMS-ów, żeby wiedzieć, czego konkretnie dotyczą!
  • Bez dobrze uargumentowanej przyczyny nie podawaj przez telefon również swojego numeru PESEL.
  • Zachowaj też ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. Oszuści często sugerują, że wszystko, o co proszą, musi być wykonane jak najszybciej. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.

Związek Banków Polskich również ostrzega o zagrożeniu. Przeczytaj komunikat ZBP o przestępcach podszywających się pod banki.

Znajdziesz nas też tutaj