Skip to main content
EURO-FATCA

EURO-FATCA

    Polska, jako państwo członkowskie Unii Europejskiej oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju zobowiązała się  w ramach umowy EURO-FATCA do wymieniania z innymi państwami informacji o aktywach finansowych rezydentów tych państw zgromadzonych na rachunkach prowadzonych przez polskie instytucje finansowe.

    Podstawą prawną w Polsce, uprawniającą do wymiany takich informacji jest  Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o  wymianie informacji podatkowych z innymi państwami ( Dz. U. z 2017r, poz.648) implementująca do polskiego porządku prawnego wymóg automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania.

    Działając w świetle przepisów EURO-FATCA, Międzypowiatowy Bank Spółdzielczy w Myszkowie jako instytucja finansowa jest zobligowany do wprowadzenia regulacji wynikających z ustawodawstwa EURO-FATCA. Zgodnie z wymogami Ustawy, Bank zobowiązany jest do przekazywania za  pośrednictwem Krajowej Administracji Skarbowej informacji o rachunkach klientów, którzy są rezydentami podatkowymi w innych krajach. Informacje te będą w dalszej kolejności przekazywane do właściwych zagranicznych organów podatkowych.

    W związku z nałożeniem na Międzypowiatowy Bank Spółdzielczy w Myszkowie obowiązków wynikających z ustawodawstwa  EURO-FATCA, począwszy od dnia 01.05.2017 r. Bank wymaga od swoich Klientów: osób fizycznych i podmiotów gospodarczych otwierających nowe rachunki finansowe takie jak: ROR, rachunki bieżące, rachunki pomocnicze, lokaty terminowe, złożenia stosownego Oświadczenia dotyczącego rezydencji podatkowej. Aktualizacja złożonego Oświadczenia będzie konieczna jedynie w sytuacji zmiany rezydencji podatkowej Klienta.

    Bank nie rozstrzyga wątpliwości Klienta dotyczących ustalenia jego rezydencji podatkowej, osobą właściwą, która może wyrazić opinię w tej sprawie jest niezależny doradca podatkowy.
    Odmowa złożenia przez Klienta wymagalnego Oświadczenia o statusie rezydencji podatkowej będzie skutkować brakiem możliwości założenia rachunku finansowego oraz podpisania Umowy o wskazany produkt.

    Przydatne informacje

    Najczęściej zadawane pytania

    - Czym jest EURO-FATCA?

    Standard automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (ang. Common Reporting Standard, CRS), to wymóg zgłaszania i gromadzenia informacji obowiązujący instytucje finansowe na całym świecie, w tym również Banki Spółdzielcze. EURO-FATCA ma na celu ochronę integralności systemów podatkowych oraz walkę z unikaniem opodatkowania

    - Kogo dotyczy EURO-FATCA?

    EURO-FATCA dotyczy wszystkich Klientów Indywidualnych i Klientów Instytucjonalnych.

    - Jakie produkty bankowe są objęte EURO-FATCA?

    Produkty bankowe oferowane przez Międzypowiatowy Bank Spółdzielczy w Myszkowie: rachunki ROR, rachunki bieżące, rachunki pomocnicze, lokaty terminowe.

    - Czy złożenie w Banku Oświadczenia o rezydencji podatkowej w przypadku zawierania nowej umowy o produkt jest konieczne?

    Tak. Stosownie do przepisów Ustawy pobieranie Oświadczeń w toku otwierania rachunku jest elementarnym obligatoryjnym do jego otwarcia. W przypadku odmowy złożenia przez Klienta przedmiotowego Oświadczenia, Międzypowiatowy Bank Spółdzielczy w Myszkowie odmówi zawarcia stosownej umowy i otwarcia rachunku produktu.

    - Czy EURO-FATCA stosowana jest we  wszystkich  Bankach?

    Tak, wszystkie instytucje finansowe w tym wszystkie Banki w Polsce mają obowiązek postępowania zgodnie z wymogami EURO-FATCA

    - Jak często Klienci są zobowiązani do przekazywania informacji o swojej rezydencji podatkowej do Międzypowiatowego Banku Spółdzielczego w Myszkowie?

    Po złożeniu raz przez Klienta w Banku ważnego Oświadczenia, kolejne będzie wymagalne jedynie w przypadku aktualizacji informacji danych osobowych lub jeśli Bank uzna na podstawie aktualnych danych, iż status rezydencji podatkowej mógł ulec zmianie

    - Jakie informacje Klient jest zobowiązany dostarczyć do Banku?

    W związku z wymogami CRS/EURO-FATCA, Bank  poprosi o dostarczenie poniższych informacji:

    Klient Indywidualny: imię i nazwisko; aktualny adres zamieszkania; miejscowość i kraj urodzenia; data urodzenia; kraj/kraje rezydencji podatkowej; numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN

    Klient Instytucjonalny/Podmioty prawne: nazwa; aktualny adres siedziby (w tym kraj); kraj/kraje rezydencji podatkowej; status podmiotu; dane osoby kontrolującej – dane osoby fizycznej; numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN

    - Jakie informacje Międzypowiatowy Bank Spółdzielczy w Myszkowie będzie przekazywał do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej?

    Międzypowiatowy Bank Spółdzielczy w Myszkowie będzie przekazywał informacje dotyczące Klienta takie jak: imię i nazwisko, nazwa posiadacza, adres/siedzibę, TIN-numer identyfikacji podatkowej oraz posiadane rachunki, w tym: identyfikator rachunku oraz  saldo rachunku

    - Od czego zależy przynależność rezydencji podatkowej?

    Zdefiniowanie kraju rezydencji podatkowej zależy od kilku czynników m.in: oceny dokonanej na podstawie ustaw podatkowych, umów międzynarodowych oraz innych okoliczności. W przypadku pytań dotyczących kraju rezydencji podatkowej, każdy Klient zobowiązany jest skontaktować się z niezależnym doradca, gdyż Międzypowiatowy Bank Spółdzielczy w Myszkowie nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego

    Centrala i Oddział Banku w Myszkowie

    42-300 Myszków ul. Kościuszki 111
    email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    tel. 34/313-78-00,
    fax. 34/313-78-05,
    Dział kredytów 34/313-78-08
    Czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00
    Kasy czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:45
    Placówka wyposażona w Bankomat z funkcją wpłatomatu oraz udogodnienia techniczne dla osób z niepełnosprawnością ruchową

    Oddział w Żarkach

    42-310 Żarki ul. Moniuszki 2
    tel. 34/314-80-32, Dział kredytów 34/314-84-15, 508 483 181
    Czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00
    Kasy czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:30
    Placówka wyposażona w Bankomat z funkcją wpłatomatu oraz udogodnienia techniczne dla osób z niepełnosprawnością ruchową

    Oddział w Woźnikach

    42-289 Woźniki ul. Koziegłowska 4
    tel. 34/357-30-39, Dział kredytów 34/352-12-72
    Czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00
    Kasy czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:30
    Placówka wyposażona w Bankomat

    Oddział w Koziegłowach

    42-350 Koziegłowy ul. Warszawska 16
    tel. 34/314-12-08, Dział kredytów 34/314-13-10
    Czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00
    Kasy czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:30
    Placówka wyposażona w Bankomat oraz w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością ruchową

    Filia w Poraju

    42-360 Poraj ul. Armii Krajowej 16, tel. 34/361-81-93
    Czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00
    Kasy czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:30
    Placówka wyposażona w Bankomat oraz w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością ruchową

    Filia w Starczy

    42-261 Starcza ul. Szkolna 103, tel. 34/314-00-05
    Czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00
    Kasy czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:30

    Punkt Obsługi Klienta w Psarach

    42-287 Lubsza ul. Główna 63, tel. 34/357-90-28
    Czynne poniedziałek, wtorek, środa, piątek od 8:30 do 12:30
    Kasa od 8:30 do 12:00
    Czwartek czynne od 12:00 do 16:00, kasa od 12:00 do 15:30
    Placówka wyposażona w Bankomat

    Oddział Banku w Koszęcinie

    Sienkiewicza 1
    42-286 Koszęcin
    tel.: (34) 378-07-41
    fax: (34) 378-07-40
    Czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00
    Kasy czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:30
    Placówka wyposażona w Bankomat z funkcją wpłatomatu oraz udogodnienia techniczne dla osób z niepełnosprawnością ruchową

    Filia Banku w Boronowie

    ul. Wolności 18
    42-283 Boronów
    tel.: (34) 378-07-48 do 51
    fax: (34) 378-07-54
    Czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00
    Kasy czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:30
    Placówka wyposażona w Bankomat 

    Punkt Obsługi Klienta w Herbach

    Lubliniecka 68
    42-284 Herby
    tel.: (34) 378-07-63
    tel.: (34) 378-07-59 

    Czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00
    Kasy czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:30
    Placówka wyposażona w Bankomat z funkcją wpłatomatu oraz udogodnienia techniczne dla osób z niepełnosprawnością ruchową

    Punkt Obsługi Klienta w Kochanowicach

    Lubliniecka 2
    42-713 Kochanowice
    tel.: (34) 353-32-17

    Czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00
    Kasy czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:30
    Placówka wyposażona w Bankomat

    Punkt Obsługi Klienta w Lisowie

    Budowlanych 4
    42-714 Lisów
    tel.: (34) 357-12-12

    Godziny otwarcia:

     

     

    Kasa czynna:

    Poniedziałek

    od 8:00 – 14:00

    od 8:00 – 13:30

    Wtorek

    od 8:00 – 14:00

    od 8:00 – 13:30

    Środa

    od 8:00 – 14:00

    od 8:00 – 13:30

    Czwartek

    od 10:00 – 16:00

    od 10:00 – 15:30

    Piątek

    od 8:00 – 14:00

    od 8:00 – 13:30

    Znajdziesz nas też tutaj